Een vlotte bereikbaarheid haal je niet met ‘basisbereikbaarheid’

Een vlotte bereikbaarheid haal je niet met ‘basisbereikbaarheid’

14 december 2023, Pieter Muyldermans


Er heerst heel wat ontevredenheid over het nieuwe vervoersplan van De Lijn en terecht. Ik voer als schepen van mobiliteit voor Hoeilaart sinds vijf jaar de onderhandelingen met De Lijn binnen de vervoersregio. Ik neem zelf regelmatig de bus en heb heel wat contact met andere busreizigers. Onze inwoners die de bus (willen) gebruiken, hebben helemaal gelijk: er is absoluut nood aan een beter openbaar vervoer in onze gemeente.

Het nieuwe vervoersplan van De Lijn, volgens het decreet basisbereikbaarheid van de Vlaamse regering, heeft dat ook als doel. Alleen zijn er een paar constructiefouten in heel het opzet, waardoor het niet zal werken.

De overgang basismobiliteit naar basisbereikbaarheid moet van de Vlaamse regering budgetneutraal gebeuren. De gemeenten mogen dan zogezegd wel mee beslissen binnen de vervoerregio, maar kunnen geen extra geld toekennen om de bediening te verbeteren.

Door het decreet basisbereikbaarheid gaat men naar een gelaagd systeem. De bovenste lagen van frequente lijnen op grote verkeersassen verbinden de centra met elkaar. De lagen eronder moeten via aanvullende lijnen, flexvervoer of vervoer op maat (VOM) de bovenste lagen voeden. In het nieuwe plan van De Lijn wordt vooral werk gemaakt van die bovenste lagen. De onderste lagen dienen ook uitgewerkt te worden, alleen is daar nu zo goed als geen budget voor. Specifiek voor Hoeilaart geeft dat aanleiding tot bijvoorbeeld het schrappen van de bussen in Tentrappen en Sloesveld, zonder een alternatief door VOM.

Van bij de start van het maken van de plannen hebben wij volgende verbeteringen gevraagd voor Hoeilaart:

Volgens het principe van basisbereikbaarheid rijdt de reguliere buslijn tussen Groenendaal en Overijse (Leuven) niet meer door de wijken. Vanuit gemeente Hoeilaart hebben we altijd gevraagd om de rit door de wijk te behouden (behalve voor de nachtbus). Een jaar geleden werden de bussen door de wijk toch geschrapt uit de plannen. We hebben dan vanuit de gemeente geijverd en bevestiging gekregen voor enkele extra ritten door de wijk. Alleen is dat enkel overdag, buiten de spits en hebben we de details daarvan pas samen met het brede publiek ontdekt.

We blijven onderhandelen met De Lijn om de bediening te verbeteren en de vele klachten en petities zullen daarbij helpen. Maar De Lijn kan vandaag geen lijn kunnen verbeteren, zonder een verlies op een andere lijn te creëren. En die keuze ligt niet bij de gemeenten of de vervoerregio.

Tot slot nog deze persoonlijke bedenking: de Vlaamse regering zoekt naar meer efficiëntie bij het openbaar vervoer. In en rond een stad als Brussel lijkt het mij zeer moeilijk om efficiënt en degelijk openbaar vervoer te organiseren, met vier verschillende vervoersmaatschappijen. Een betere samenwerking daar zal tot veel meer efficiëntie leiden dan een bus niet langer door een wijk te laten rijden.