Op zaterdag 15 juni is iedereen welkom om mee te komen smullen op onze jaarlijkse WOK.

Naast het smullen van fantastisch lekkere WOK-gerechten, kom je er ook te weten hoe we van Hoeilaart nog een betere plek maken en wie onze kandidaten zijn voor de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober.

Je kan best inschrijven op voorhand, zo zijn we zeker dat we genoeg in huis hebben: https://forms.gle/6adBdjpZP9xfNb3i6

De beste manier om de toekomst te voorspellen? Dat is hem zelf mee mee vormgeven! Daarom willen we zaterdag 27 november 2021 samen met jou nadenken, terugblikken én vooral vooruitkijken. Hoe moet Hoeilaart er volgens jou uitzien over drie, vijf en tien jaar? En wat moet er veranderen om dit mogelijk te maken? Denk samen met ons mee over een sociaal en duurzaam Hoeilaart.

We beginnen om 9u in het cafetaria van GC Felix Sohie en stoppen om 12u. Kort, maar krachtig. 

‘s middags eten we dan samen iets. Je hoeft (nog) geen lid te zijn om deel te nemen.

Schrijf je in met volgende link. 

Ons PROgramma voor de periode 2024-2030 is in volle voorbereiding en zal draaien rond 3 pijlers. Je vindt ze hieronder. Contacteer ons gerust als je hieraan verder wenst mee te werken, het wordt iets van ons allemaal samen.

We willen dat iedereen zich goed in zijn of haar vel voelt en alle kansen krijgt om zichzelf te kunnen ontwikkelen in Hoeilaart. We moeten zorgen dat onze vangnetten sterk genoeg blijven en dat iedereen bijvoorbeeld terecht kan bij een huisdokter wanneer dat nodig is. Ook voldoende plaats voor jongeren om zichzelf te zijn / vinden, blijft een aandachtspunt. We willen onze gemeenschap, waar onze verenigingen en vrijwilligers een heel belangrijk deel van zijn, sterk en veerkrachtig houden. Dat helpt ons om samen voor elkaar te kunnen zorgen en inclusief te zijn.

We moeten samen een evenwicht zoeken en doordachte keuzes maken zodat ook volgende generaties hier nog zo goed kunnen leven als wij dat nu doen. Door de klimaatverandering staan we voor heel wat uitdagingen. Door meer bomen te planten en minder te verharden zullen we er alvast beter tegen kunnen. Ook onze CO2-uitstoot moeten we allemaal samen nog verlagen. Waar en hoe we in de toekomst wonen, waar we de groene ruimte behouden of versterken, hoe we ons verplaatsen: het heeft er allemaal een impact op.

Bij PRO Hoeilaart dragen we participatie al jaren hoog in het vaandel en dit door de inwoners te betrekken bij de besluitvorming. Zoals bijvoorbeeld bij het doendersbudget, experten in adviesraden en bewonersvergaderingen bij grotere mobiliteitsprojecten. Meer recent werd ook een klankbordgroep opgericht rond de toekomst van de ruimtelijke ordening rond onze kern. Allemaal initiatieven die de dossiers sterker maken en zorgen voor meer draagkracht en vertrouwen. Het kan natuurlijk nog altijd beter, niet bij alle dossiers wordt de inspraak en participatie even structureel of bindend georganiseerd. We willen nieuwe initiatieven rond goed bestuur voorstellen en uitwerken. Er ligt nog een heel gamma aan mogelijkheden om te komen tot een meer directe democratie. Zo zorgen we ervoor dat iedereen mee is en worden we allemaal #SamenPRO.

Op woensdag 17 april is het nationale buitenspeeldag en nodigen we je met PRO Hoeilaart uit om samen met je kinderen of kleinkinderen te komen spelen op en rond het nieuwe skatepark.

Wij voorzien een verfrissend drankje (zolang onze voorraad strekt) en wat spelmateriaal. Neem gerust je eigen speelgerief mee.Kom je met de fiets?

We voorzien enkele vrijwilligers die je fiets eens willen nakijken (geen grote herstellingen) om ervoor te zorgen dat je heel de lente (of langer) kan rondfietsen zonder zorgen.

Het doel is echt om samen te genieten, het is een gezinsactiviteit, de kinderen blijven je eigen verantwoordelijkheid, het is geen oppas.

SamenPRO #Hoeilaart #koldampark #jeugd #buitenspelen

Op onze nieuwjaarsreceptie gaf Pieter Muyldermans, onze schepen van mobiliteit, jeugd, cultuur, feestelijkheden, erfgoed en participatie, deze toespraak vol danbaarheid voor wat geweest is en ambitie voor wat komt.

Het jaar is nog maar pas gestart en toch is er al veel veranderd.

Ik voel mij in deze periode enorm dankbaar.

Dankbaar voor de voorbije 5 jaar, voor heel de ervaring en dankbaar aan iedereen die daar mee voor gezorgd heeft.

Ik dacht daar eerst niemand specifiek voor te vermelden, want heel veel mensen hebben daar mee voor gezorgd. Maar ik wil toch even extra dankbaarheid uitspreken naar Marc Vanderlinden toe. Zonder hem was ik misschien geen schepen geworden. En samen hebben we mooie projecten uitgewerkt, wat ook logisch is gezien de bevoegdheden mobiliteit en openbare werken nauwelijks van elkaar los te koppelen zijn.

Ik ben ook zeer dankbaar voor alle mooie dingen die ik al heb mogen meemaken door mijn schepenambt.

Ik heb bijvoorbeeld de mooiste huwelijken mogen voltrekken.

En ik ben ook dankbaar dat ik nog altijd samenwoon, de steun geniet en liefde deel met de mooiste vrouw van Hoeilaart en ver daarbuiten.

We hebben allemaal samen heel veel mooie dingen gerealiseerd de laatste vijf jaar die we samen gepland hadden, die het verschil maken en waarvan ik er enkele met jullie wil delen:

  • Op gebied van mobiliteit zijn er heel wat initiatieven genomen om iets minder afhankelijk te worden van onze auto. Zoals beloofd is er een volledig actieplan om de fiets en wandelroutes van en naar het centrum te verbeteren. Daarover hebben we van hogere overheden complimenten gekregen en van dat plan zijn al heel wat punten uitgevoerd of staan in de steigers: zo hebben we bijvoorbeeld van de kasteelstraat een fietsstraat gemaakt en komt er een voetpad in de J. Kumpsstraat.
  • De schoolomgeving van het groene dal werd heraangelegd en de aanpassingen die daar gebeurd zijn worden vandaag gebruikt als ‘schoolvoorbeeld’ door de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. We zijn intussen gestart met een testklas voor een beloningssysteem voor stappers en trappers en we hebben dat opgezet met enkele vrijwilligers, zodat we het beschikbare budget helemaal naar de beloningen kunnen laten gaan in plaats van naar een duur systeem.
  • Er is een vernieuwd sport- en jeugdcentrum dat beter draait dan we hadden kunnen dromen. Eens de buitenruimte klaar zal zijn, wordt dat de dijk van Hoeilaart, naast het GC Felix Sohie een tweede belangrijke ontmoetingsplaats in Hoeilaart.
  • We hebben daar ook het best draaiende jeugdhuis van de druivenstreek
  • Door de samenwerking in de druivenstreek hebben we ook een UITpas die heel wat mogelijkheden geeft en vanaf dit jaar gaan ook de verenigingen daar mee van kunnen genieten.

We zijn door de jaren ook blijven luisteren en we blijven luisteren.

  • De cultuurverenigingen vragen ons bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat hier meer volk over de vloer komt en dat nieuwe mensen de weg naar ons gemeenschapscentrum vinden. Samen met hen gaan we daarvoor zorgen, want op 2 maart organiseren we ‘Iedereen Felix’, een dag waarop hier in elke hoek op elk moment iets te beleven zal zijn.
  • Met de verenigingen zorgen we elk jaar voor een fantastisch druivenfestival en door naar hen te luisteren wordt dit nog elk jaar beter en beter.
  • Via het doendersbudget hebben we de inwoners zelf laten kiezen wat er met een deel van het gemeentelijk budget gebeurt. We hebben er nu een mooi buurtpark bij in Tentrappen, een troostplek en een muurschildering op de sport- en jeugdsite.
  • Op die site werd er begin deze legislatuur voor gekozen om de voetbal- en tennis kantine iet wat van plaats te wijzigen, zodat er ruimte was voor een klein extra oefenveld en padelterreinen.
  • We hebben ook naar de jeugd geluisterd, het skatepark en speelruimte aan de koldam wordt momenteel afgewerkt. Het ontwerp daarvan werd samen met de jeugdraad opgesteld. Het is nog altijd mijn beste online Teams vergadering ooit. Het werd niet enkel een ontwerp, het werd een visie!

Dat laatste geeft meteen ook een idee hoe we aan de voorbereiding van de campagne voor de volgende gemeenteraadsverkiezingen begonnen zijn: door te luisteren en in gesprek te gaan met jullie en samen onze visie te perfectioneren.

De details daarvan zullen de volgende weken en maanden duidelijk worden en er kan zeker nog gefinetuned worden met jullie, maar de visie en de lijnen die we willen volgen vallen toch stillaan in hun plooi, rond drie grote pijlers.

Goed in uw vel, dat is de eerste. We willen dat iedereen zich goed in zijn of haar vel voelt en alle kansen krijgt om zichzelf te kunnen ontwikkelen in onze gemeenschap. We moeten zorgen dat onze vangnetten sterk genoeg blijven en dat iedereen bijvoorbeeld terecht kan bij een huisdokter wanneer dat nodig is.

Onze gemeenschap, waar onze verenigingen en vrijwilligers een heel belangrijk deel van zijn, die moeten we sterk en veerkrachtig houden. Dat helpt ons ook om samen voor elkaar te kunnen zorgen en inclusief te zijn.

De tweede pijler is een duurzaam gebruik van onze ruimte. Door de klimaatverandering staan we voor heel wat uitdagingen. Door meer bomen te planten en minder te verharden zullen we er alvast beter tegen kunnen. Ook onze CO2 uitstoot moeten we allemaal samen nog verlagen. Waar en hoe we in de toekomst wonen, waar we de groene ruimte behouden of versterken, hoe we ons verplaatsen: het heeft er allemaal een impact op en we moeten samen een evenwicht zoeken en doordachte keuzes maken zodat ook volgende generaties hier nog zo goed kunnen leven als wij dat nu doen.

Om tot dat evenwicht en die keuzes te komen hebben we jullie allemaal nodig. Door goed bestuur, voldoende inspraak en participatie, zorgen we ervoor dat iedereen mee is. Dat is dan ook de derde pijler.

Luisteren is en blijft dus zeer belangrijk. Waar ik nog naar luister, dat is naar de vraag mij meer en meer gesteld wordt.

Ik zet mij in voor Hoeilaart, ik wil er samen met jullie voor zorgen dat het hier nog beter wordt en doe dat nu al een hele tijd via PRO, maar dat is daarom niet belangrijker dan jullie inzet in de partij, voor Hoeilaart of voor een vereniging.

Samen maken we het verschil, door samen onze tijd en inzet te delen voor Hoeilaart

En de vraag komt meer en meer. En omdat de vraag vaker en luider klinkt, geef ik jullie vandaag meteen duidelijk het antwoord:

“Ja, ik wil burgemeester worden”

Dat betekent niet dat jullie achterover mogen leunen. Jullie vragen aan mij om een grote stap te zetten, dan verwacht ik ook van jullie om een stap te zetten en jullie engagement te bevestigen of te vergroten. En dat hoeft echt niet altijd een heel grote stap te zijn. Je kan voor 10 euro lid worden. Je kan komen meewerken, inhoudelijk rond de thema’s die jou nauw aan het hart liggen. Of je kan aan al je vrienden en familie verkondigen dat de toekomst van Hoeilaart duurzaam en sociaal is, door een bolletje te kleuren bij PRO Hoeilaart op 13 oktober.

WANT: Door het elk apart een klein beetje extra te doen, door elk apart een klein beetje meer engagement of tijd met elkaar te delen voor Hoeilaart, zetten we samen met PRO een grote stap vooruit.

We gaan zo meteen in de serre ook een grote groepsfoto nemen met iedereen van PRO en daarmee bedoelen we iedereen die al eens op ons gestemd heeft of het overweegt, iedereen die al eens heeft deelgenomen aan een activiteit of een vergadering. Als je twijfelt, kom er dan maar bij op staan.

Jullie/wij samen zijn PRO, niet enkel ik die hier sta te spreken of ons bestuur of onze mandatarissen.

Wij zijn allemaal: samen PRO.

Santé


Er heerst heel wat ontevredenheid over het nieuwe vervoersplan van De Lijn en terecht. Ik voer als schepen van mobiliteit voor Hoeilaart sinds vijf jaar de onderhandelingen met De Lijn binnen de vervoersregio. Ik neem zelf regelmatig de bus en heb heel wat contact met andere busreizigers. Onze inwoners die de bus (willen) gebruiken, hebben helemaal gelijk: er is absoluut nood aan een beter openbaar vervoer in onze gemeente.

Het nieuwe vervoersplan van De Lijn, volgens het decreet basisbereikbaarheid van de Vlaamse regering, heeft dat ook als doel. Alleen zijn er een paar constructiefouten in heel het opzet, waardoor het niet zal werken.

De overgang basismobiliteit naar basisbereikbaarheid moet van de Vlaamse regering budgetneutraal gebeuren. De gemeenten mogen dan zogezegd wel mee beslissen binnen de vervoerregio, maar kunnen geen extra geld toekennen om de bediening te verbeteren.

Door het decreet basisbereikbaarheid gaat men naar een gelaagd systeem. De bovenste lagen van frequente lijnen op grote verkeersassen verbinden de centra met elkaar. De lagen eronder moeten via aanvullende lijnen, flexvervoer of vervoer op maat (VOM) de bovenste lagen voeden. In het nieuwe plan van De Lijn wordt vooral werk gemaakt van die bovenste lagen. De onderste lagen dienen ook uitgewerkt te worden, alleen is daar nu zo goed als geen budget voor. Specifiek voor Hoeilaart geeft dat aanleiding tot bijvoorbeeld het schrappen van de bussen in Tentrappen en Sloesveld, zonder een alternatief door VOM.

Van bij de start van het maken van de plannen hebben wij volgende verbeteringen gevraagd voor Hoeilaart:

  • De lijn naar Brussel moet vroeger ’s ochtends en later ’s avonds rijden, zodat mensen die in shiften werken in Brussel ook de bus kunnen gebruiken – dat hebben we bekomen.
  • De lijn naar Brussel heeft overdag best ook een hogere frequentie, één per uur is te weinig – in het nieuwe plan komt er een bus om de 30 minuten.
  • De bediening in de spits naar Brussel moet behouden blijven – in het nieuwe plan van De Lijn gaan we naar een bus om de 30 minuten in plaats van om de 15 minuten.
  • De bediening van de wijk Tentrappen en Sloesveld moet behouden blijven. In het nieuwe plan van De Lijn was die eerst volledig geschrapt. We hebben door onderhandelen al enkele aanvullende ritten uit de brand gesleept, maar dat is absoluut te weinig.

Volgens het principe van basisbereikbaarheid rijdt de reguliere buslijn tussen Groenendaal en Overijse (Leuven) niet meer door de wijken. Vanuit gemeente Hoeilaart hebben we altijd gevraagd om de rit door de wijk te behouden (behalve voor de nachtbus). Een jaar geleden werden de bussen door de wijk toch geschrapt uit de plannen. We hebben dan vanuit de gemeente geijverd en bevestiging gekregen voor enkele extra ritten door de wijk. Alleen is dat enkel overdag, buiten de spits en hebben we de details daarvan pas samen met het brede publiek ontdekt.

We blijven onderhandelen met De Lijn om de bediening te verbeteren en de vele klachten en petities zullen daarbij helpen. Maar De Lijn kan vandaag geen lijn kunnen verbeteren, zonder een verlies op een andere lijn te creëren. En die keuze ligt niet bij de gemeenten of de vervoerregio.

Tot slot nog deze persoonlijke bedenking: de Vlaamse regering zoekt naar meer efficiëntie bij het openbaar vervoer. In en rond een stad als Brussel lijkt het mij zeer moeilijk om efficiënt en degelijk openbaar vervoer te organiseren, met vier verschillende vervoersmaatschappijen. Een betere samenwerking daar zal tot veel meer efficiëntie leiden dan een bus niet langer door een wijk te laten rijden.

Het vertrouwen in de politiek zit in een dip. Al valt dat in de gemeentepolitiek nog wel mee, omdat de keuzes die hier in Hoeilaart gemaakt worden duidelijker zichtbaar zijn op het terrein en omdat we dichter bij de mensen staan. Hoewel we de toekomst voor Hoeilaart nog steeds positief zien, mogen we hier zeker niet te licht over gaan.

Bij PRO Hoeilaart dragen we participatie al jaren hoog in het vaandel en dit door de inwoners te betrekken bij de besluitvorming, zoals bijvoorbeeld bij het doendersbudget. Ook door experten en burgers, via de adviesraden inspraak te geven, zorgen we voor gedragen beslissingen en meer vertrouwen van de Hoeilanders. Bij grotere mobiliteitsprojecten werden de laatste jaren telkens één of meerdere bewonersvergaderingen georganiseerd, die mee de uitkomst van een beslissing bepaalden. Meer recent werd ook een klankbordgroep opgericht rond de toekomst van de ruimtelijke ordening rond onze kern. Allemaal initiatieven die de dossiers sterker maken en zorgen voor meer draagkracht en vertrouwen

Het kan natuurlijk nog altijd beter, niet bij alle dossiers wordt de inspraak en participatie even structureel of bindend georganiseerd. Nu we stilaan naar de volgende verkiezingen gaan, willen met PRO Hoeilaart enkele nieuwe initiatieven rond goed bestuur voorstellen en uitwerken. Er ligt nog een heel gamma aan mogelijkheden om te komen tot een meer directe democratie.

Wanneer we een dialoog tot stand brengen tussen bewoners en politiek, waarbij actief geluisterd wordt, groeit het wederzijds vertrouwen en respect. Dat kan onder verschillende vormen: open debatten op een gemeenteraad, meer proactieve communicatie vanuit de gemeente over dossiers die eraan komen of bijvoorbeeld een geloot burgerpanel rond enkele grote thema’s.

Welke van deze vormen van directe democratie lijken jou het meest gepast? En zie je nog andere mogelijkheden? Laat het ons gerust weten op prohoeilaart@gmail.com 

Zoals na elke winter het geval is, zijn er beschadigingen aan heel wat straten en paden in Hoeilaart. Dat zorgt soms voor gevaarlijke situaties, zeker voor fietsers, steppers of skaters. PRO Hoeilaart stelt voor om weer structureel middelen vrij te maken voor wegenonderhoud, maar daarnaast ook extra inspanningen te doen om te ontharden. Zo werken we pas echt aan een duurzame weginfrastructuur

Door veel regen en korte periodes van nachtvorst en verkeer dat opnieuw de drukte van voor corona benadert, groeien barstjes uit tot putten, die soms gevaarlijk diep komen te liggen. Er wordt hard gewerkt door onze mensen van de technische dienst om de grootste problemen te verhelpen en zij doen dat goed. Om dit beter te laten verlopen en ook de nodige budgetten ervoor vrij te maken, stelde gemeenteraadslid Kenny Verbeeck op de Gemeenteraad van 27 maart voor om opnieuw een rollend fonds voor wegonderhoud te voorzien. Daarmee kan dan kort op de bal gespeeld worden. Daarnaast is het ook belangrijk om na te denken over waar er nog hersteld moet worden en waar het misschien beter is om een andere oplossing te zoeken. Wij denken dan uiteraard enkel aan verhardingen zonder enig nut. Door de klimaatverandering zullen we beter moeten omgaan met hemelwater en hiervoor moeten we meer en meer ontharden. In het Lokaal Energie- en Klimaatplan staat dat er tegen 2030 minstens 1m2 per inwoner moet worden onthard tegen 2030. Die doelstelling is nog lang niet bereikt. Daar valt dus ook nog heel wat te winnen. 

Goeieavond en gelukkig nieuwjaar,

We zijn eindelijk weer samen op de nieuwjaarsreceptie van PRO, na afgelasting in 2021 en een cultureel optreden zonder drank in 2022, mogen we weer echt samen klinken.

Pieter Muyldermans, schepen voor mobiliteit, jeughd, cultuur, feestelijkheden, erfgoed en participatie
© Michel Picone

We hebben veerkrachtig moeten zijn de laatste jaren, dat hoor je toch vaak zeggen, maar wat betekent dat eigenlijk veerkrachtig zijn. Ik ga het jullie proberen uitleggen zoals ik het versta. Stel je voor dat je op een plateau leeft, alles wat je doet gebeurt daarop. Maar wanneer je van je plateau sukkelt, beland je in de miserie. Een groot plateau met een hoge rand, daarop zit je veilig, dan kan je al eens een tegenslag verwerken voor je aan de rand komt of erover tuimelt. Een groot plateau staat dus voor een hoge veerkracht. Als je minder geluk hebt, moet je leven op een kleiner schaaltje zonder omranding. Als je dan eens iets tegenkomt val je al snel naast de maatschappij.

Ik ga zo meteen drie sprekende voorbeelden geven om het allemaal duidelijker te maken, maar geef eerst nog enkele belangrijke concepten mee. Je weet zelf vaak niet hoe groot het plateau is waarop je leeft. Die taak is eigenlijk eerder weggelegd voor iemand die voor jou moet zorgen. Toen je kind was, waren dat je ouders, in de gemeentepolitiek is dat het gemeentebestuur dat voor haar inwoners moet zorgen. Nog belangrijk om te vermelden is dat het niet om noodzakelijk om jouw persoonlijke mentale veerkracht gaat, maar wel om jouw veerkracht of die van jouw lotgenoten samen in onze gemeenschap.
Bij het volgend voorbeeld wordt het hoogstwaarschijnlijk iets duidelijker.

Een eerste voorbeeld dat zorgen voor veerkracht ook betekent dat je sociaal bent: stel je verdiend met twee en je kan vlot alle kosten afbetalen, geen probleem, iedereen is gelukkig: je leeft op een grote plateau met hoge randen. Maar, zoals bij iedereen, kan je al eens een tegenslag moeten incasseren, ik wens het u zeker niet toe, maar stel door omstandigheden kom je er alleen voor te staan. Dat hoeft niet meteen een ramp te zijn, maar je begrijpt dat je daardoor iets vatbaarder bent om echt in moeilijkheden te komen. Je komt terecht op het kleinere schaaltje. Als er nu iets misgaat en je verliest je job. En ik wens je het opnieuw niet toe, maar je belandt in de miserie. Gelukkig leven we in een gemeenschap waar we voor elkaar zorgen. Als je in de miserie komt kan je bijvoorbeeld op een OCMW rekenen met een sociale dienst die je kan helpen. Bijvoorbeeld door je naar de voedselbank te laten gaan. Heel veel respect voor de mensen bij de voedselbank, jullie begrijpen dat daardoor de miserie draaglijker wordt, maar dat daarom de oorzaak van de problemen niet altijd wordt aangepakt.

nieuwjaarsreceptie 2023
© Michel Picone

In Hoeilaart doen we al jaren iets extra met de sociale dienst. We doen niet enkel aan liefdadigheid. Door het werk van Koen Geers, heel veel werk van Wilfried Van Raemdonck en verderzetten van het werk door Annelies Vanderlinden helpen we mensen terug op een schaaltje en hopelijk verder naar een plateau, door te zorgen dat ze kunnen deelnemen aan een sociaal leven, dat ze een opleiding kunnen genieten of terug aan het werk geraken. Door te zorgen dat ze weer veerkrachtig zijn, kunnen zij gelukkig en zelfstandig leven en zijn ze minder afhankelijk van liefdadigheid of steun van de
gemeente. Om daar een cijfer op te plakken: een tiental jaar geleden stuurden wij in grootteorde een 50-tal mensen naar de voedselbank intussen zijn dat er maar een vijftal niet meer.

Een volgend voorbeeld, onze mobiliteit. Wie is hier vanavond te voet of met de fiets gekomen? Iedereen is te voet gekomen, zelfs al ben je met de auto. Tussen je parkeerplaats en hier heb je waarschijnlijk gewandeld. Probeer je je nu eens te herinneren wanneer je voor het laatst echt gefrustreerd was als voetganger omdat je langer dan 5 minuten moest omlopen. Dat gebeurt niet vaak. Te voet of met de fiets ben je vaak heel veerkrachtig. Hoe zit dat bij de mensen die vaak met de auto gaan? Waarschijnlijk kan je je nog levendig herinneren wanneer je de laatste keer te laat bent gekomen en gefrustreerd was. En misschien zelfs nog de keer daarvoor. Je beseft het zelf niet, maar je bevindt je als autobestuur vaak op een klein schaaltje, met weinig veerkracht dus. En de oplossing om meer veerkracht te krijgen is niet om meer infrastructuur of ruimte te geven aan auto’s, integendeel. Door mensen te proberen overtuigen om minder de auto te nemen en meer te voet te gaan, de fiets te gebruiken of het openbaar vervoer
te nemen, vergroten we hun veerkracht. Ik heb daarnet al aangehaald dat de veerkracht waar ik het over heb niet noodzakelijk of enkel persoonlijke veerkracht is. Ook onze wijken, ons dorp, onze wereld hebben een verkracht. Door te zorgen dat het verkeer dat onze woonwijken doorkruist beperkt blijft in intensiteit en snelheid, vergroten we de veerkracht van de bewoners van die hele wijk, want het wordt er
leefbaarder.

Op grotere schaal zorgen we ook voor een grotere veerkracht voor onze planeet, door het verminderen van onze CO 2 -uitstoot. Want onze planeet staat onderdruk, ze rolt op de rand van het kleine schaaltje en we moeten er dus alles aan doen om ze terug op de grote veilige plateau te krijgen. Inzetten op
veerkracht is dus ook inzetten op duurzaamheid. Daarom hebben we in Hoeilaart onder andere al veel ingezet op het verbeteren van de infrastructuur voor voetgangers en fietsers en zullen we dat
ook het komende jaar blijven doen. En als het dit jaar of het jaar daarna niet lukt, ben ik er zeker van dat het daarna wel zal gebeuren. Het is de weg die we moeten opgaan. Het heeft misschien enkel nog wat tijd nodig voor de grote meerderheid beseft dat we op die manier op vele gebieden veerkrachtiger
worden als gemeenschap.

nieuwjaarsreceptie 2023
© Michel Picone

Misschien een laatste punt waardoor de veerkracht van autobestuurders kleiner is dan die van andere weggebruikers. Als je met de fiets bent, te voet of met het openbaar vervoer kom je in contact met andere mensen. Je hebt een korte babbel aan de schoolpoort of op de bus. Soms is een vluchtige
‘goeiemorgen’ of het kruisen van een vertrouwd gezicht op het fietspad al voldoende om de dag positief en met volle energie te beginnen.

Het brengt mij ook bij mijn derde en laatste voorbeeld, onze socio-culturele activiteiten en evenementen. En bij uitstek het Druivenfestival dat ons als gemeenschap toch elke keer weer dichter bij elkaar brengt. De vele initiatieven en feesten in Hoeilaart, zijn volgens mij de belangrijkste investering die we doen met de gemeente. Samen met de steun van de sponsors en de mateloze inzet van honderden vrijwilligers creëren we jaarlijks iets uniek. Het aanbod dat we samenstellen heeft als grootste doelstelling om ons allemaal, inwoners van Hoeilaart en streekgenoten, samen te brengen. Ik ben enorm dankbaar dat ik het voorbije jaar weer volop heb kunnen genieten tussen jullie. Ik heb iedereen zien genieten, ik ben oude kennissen tegen het lijf gelopen, ik heb nieuwe mensen ontmoet en ik heb ook heel wat leuke gesprekken met dorpsgenoten gehad. Ik wens dat in 2023 weer volop kunnen genieten, want het geeft ons allen de veerkracht die we nodig hebben.

We gaan met PRO Hoeilaart in 2023 ook starten aan de voorbereiding van de verkiezingen van 2024 en we gaan dat doen door een sterk programma te schrijven en vooral door echt te luisteren naar jullie, naar onze inwoners. Echt luisteren betekent voor mij horen wat er gevraagd wordt, maar vooral daarbij
proberen te kijken of wat er gevraagd wordt, wel voor meer veerkracht voor onze inwoners en gemeenschap zal zorgen. Zo vragen mijn kinderen mij regelmatig of ze een snoepje mogen. Ik kan een heel populaire vader zijn door meteen ja te zeggen. Maar ik ben denk ik pas een heel goede en correcte vader als ik niet meteen ja zeg, maar eerst probeer te begrijpen waarom ze dat vragen. Hebben ze honger? Heb ik hen niet voldoende aangeboden tijdens de maaltijd? Voelen ze zich wat minder in hun vel? Willen ze wat meer aandacht? Door ons op die manier ook op te stellen in de politiek blijven we zorgen voor een veerkrachtig en dus duurzaam en sociaal Hoeilaart.

Als jullie nu zouden vragen of je nog een glaasje mag, dan begrijp ik dat meteen en zeg ik ja, het is een nieuwjaarsreceptie, jullie hebben lang genoeg geluisterd, santé en gelukkig nieuwjaar!

Pieter Muyldermans, vrijdag 20 januari 2023

Zoals bekend, wenste de projectontwikkelaar niet door te zetten met hun eerste versie van de plannen voor projectgebied C. Er is nu een licht aangepast dossier ingediend, waarvoor een openbaar onderzoek loopt tot 16 juni 2022. Het dossier bevat enkel de ‘eerste fase’, zonder het hoekgebouw, zonder de vijfde verdieping. 

Omdat het nieuwe project weinig verschilt van het eerste, wijzigt er ook niet zoveel aan onze eerdere analyse. Een gepaste verdichting in de kern blijft toch de meest aangewezen strategie om de open ruimte in Hoeilaart te vrijwaren. 

De vraag stelt zich of dit project gepast is. Om tot een gepaste oplossing te komen, pleiten sommigen voor meer inspraak en participatie. Dat is inderdaad steeds onze voorkeur, hoe meer participatie hoe beter, maar soms is deze werkwijze niet afdwingbaar. Inspraak en (meer) participatie is nodig als de spelregels worden opgesteld. Bijvoorbeeld wanneer het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (GRS) wordt gewijzigd, zoals recent nog gebeurde in Hoeilaart; of wanneer een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) wordt opgesteld, zoals RUP kern in 2014-2015. Eens de spelregels vastliggen worden vergunningsaanvragen getoetst aan de vergunningscontext (de spelregels) en wordt er door het college een vergunning, al dan niet met voorwaarden, of een weigering gegeven. Op dat moment zijn de mogelijkheden voor inspraak en participatie veelal beperkt tot zo objectief mogelijk informatie verstrekken en in dit geval advies van de GECORO inwinnen.

Meer inspraak en participatie en mee kunnen vormgeven wat en hoeveel er komt in dit specifieke project valt volgens PRO Hoeilaart enkel te organiseren als we met de gemeente zelf mede-eigenaar zijn van (een deel van) het projectgebied. We herhalen, zoals ook aangegeven in onze eerdere analyse, dat er een unieke kans was in de zomer van 2020 om met de gemeente voorkooprecht uit te oefenen op de kleinste grond in het projectgebied. Op die manier hadden we zelf mee de ontwikkeling kunnen richting geven. Maar onze coalitiepartner blijft van mening dat actief bouwgronden verwerven, geen kerntaak van een gemeente is. Het huidige project toont duidelijk aan dat met dat voorkooprecht we wel mee richting hadden kunnen  geven aan het volledige gebied

Er werd gekozen om een publiek private samenwerking op te zetten met de projectontwikkelaar om voorrangsregels bij de verkoop af te spreken ten goede van de (jonge) Hoeilaartse inwoners.  We vernemen dat deze afspraken blijven gelden, maar stellen ons de vraag binnen de fractie van PRO Hoeilaart of de PPS nog juridisch bindend is, gezien ze betrekking had op de eerste vergunningsaanvraag met hoekgebouw, inclusief vijfde bouwlaag. Het is niet duidelijk of de ontwikkelaar de eerdere afspraken nog zal honoreren.

De technische analyse van de vergunningsaanvraag leert ons dat met heel wat adviezen en bezwaren rond water en ondergrond rekening werd gehouden in de nieuwe aanvraag. Er werden ook cijfers, ratio’s en plannen toegevoegd die een duidelijker beeld geven van de aanvraag. Dat was ook de reden achter de vraag voor extra informatieve verplichtingen die ons raadslid Kenny Verbeeck stelde aan de gemeenteraad begin dit jaar. We weten nu duidelijk welke ratio’s (V/T; B/T; G/T) gehanteerd werden door de projectontwikkelaar. De GECORO maakte intussen ook al haar analyse van deze cijfers, gebaseerd op de nieuwe plannen. De dienst omgeving zal dat ter voorbereiding van de collegebeslissing ook doen. Hier is in elk geval duidelijk dat er nog steeds volleerd gejongleerd wordt met cijfers: door wel integraal te rekenen met de baten van de Borreweg, maar niet met de toekomstige ontwikkeling op de hoek, lijken de cijfers in eerste instantie wel zeer rooskleurig.

Het lijkt dan ook een strategie om enkel de voordelen van het terrein te gebruiken, en de lasten af te wentelen op de gemeenschap. Zo is op het terrein geen enkele plek voor bezoekers voorzien. Zelfs de deelwagens zijn van het terrein weggeduwd. Ook voor de trage weg tussen de Overijsesteenweg en de Albert Biesmanslaan, die vereist is volgens het RUP (zie onderstaande tekening), kijkt de ontwikkelaar de andere kant op.

visualisatie van mogelijke invulling projectgebied C zoals opgenomen in het RUP

Voor ons als fractie van PRO Hoeilaart lijkt het ons belangrijk dat open en transparant wordt meegegeven welke analyse uiteindelijk gevolgd wordt. Volgende punten zijn daarin voor ons belangrijk: 

  • Wat is de impact van het niet of later ontwikkelen van het hoekgebouw op de ratio’s?
  • Hypothekeert de eerste fase de mogelijke ontwikkeling van de tweede?

Een ontwikkeling van projectgebied C heeft ontegensprekelijk ook een impact op de mobiliteit. Daarom werd eerder al een analyse gevraagd om die impact op een meer objectieve manier te kunnen inschatten. Het standpunt van PRO Hoeilaart en heel wat mobiliteitsexperts is dat meer parking enkel meer wagens aantrekt. Natuurlijk moet iedereen de mogelijkheid hebben keuzes te kunnen maken op vlak van mobiliteit en moet er voldoende ruimte zijn voor zij die kiezen om een wagen te gebruiken. Maar er zijn, zeker voor bewoners van het centrum, veel meer en efficiëntere manieren om zich te verplaatsen dan met de auto. De visie op het centrum van de bewoner van de buitenwijken door de voorruit van zijn of haar auto is in dat opzicht waarschijnlijk wat vertekend. Het profiel van mensen die in het centrum wonen gebruiken vaak veel minder de auto. Als we inzetten op alternatieven zoals te voet gaan, met de fiets (in makkelijk toegankelijke fietsenstallingen), het gebruik van openbaar vervoer of deelwagens, dan is de nood waarschijnlijk veel lager dan de 1,5 parkeerplaatsen per appartement.

Voor PRO Hoeilaart is het duidelijk dat het RUP de gids moet zijn bij de beoordeling van het project. Hierbij moet rekening gehouden worden met alle delen van het RUP, zoals de opgelegde ratio’s voor het gehele gebied, maar ook het bestaan van de trage weg en het openstellen van een werkelijk open en groen binnengebied. Alleen op die manier komen we tot een draagbare en kwalitatieve verdichting in de dorpskern.

Kenny Verbeeck, Timothy Rowies en Maarten Bresseleers
gemeenteraadleden

Grote bouwprojecten beroeren vaak de gemoederen, zoals ook nu bij de bouwaanvraag in het projectgebied Eekhoorn. Voor sommige projectgebieden zijn specifieke bouwvoorschriften opgesteld in een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP), zoals in dit geval het RUP kern. Niettemin stellen we vast dat de informatie over zulke projecten vaak te wensen over laat, waardoor er uiteenlopende interpretaties de ronde doen. Vele burgers zijn benieuwd naar het project, maar krijgen in het kader van een particuliere omgevingsvergunningsaanvraag slechts beperkte informatie. Dat kan anders.

Met PRO Hoeilaart zijn we van mening dat om een correct debat mogelijk te maken over grote projecten, de kenmerken van deze projecten open en transparant beschikbaar moet zijn. We stellen dan ook voor om een richtlijn op te stellen die van toepassing is op grote bouwprojecten en eenduidig vastlegt welke informatie moet aangeleverd worden om een dossier correct te kunnen beoordelen. We stelden op de Gemeenteraad van 24 januari 2022 voor dat elke omgevingsvergunningaanvraag voor een project van 10 of meer wooneenheden, of totale bebouwde oppervlakte groter dan 1500m2 de volgende elementen aanlevert en eenvoudig digitaal ter beschikking stelt:

  • Aanzichten tonen eveneens (schematisch) de aangrenzende bebouwing. De aanzichten tonen naburige bebouwing tot minimaal 25m voorbij de perceelsgrens.
  • Elke snede geeft het volledige project weer, inclusief de publieke ruimte, haaks op de perceelsgrens, met waargave van de overliggende en/of naastliggende bebouwing. Via snedes en terreinprofielen wordt weergegeven hoe het bouwproject zich verhoudt tot de huidige en toekomstige topografie en omliggende bebouwing. 
  • Er worden meerdere snedes en terreinprofielen (bestaand en toekomstig) geleverd over het volledige project, met een tussenafstand van maximaal 20m op de volledige perceelsomtrek. Bvb een gebied van 50m*20m heeft een omtrek van 140m en levert minimaal 7 snedes aan.
  • Van elke verdieping worden plannen aangeleverd die eenduidig aangeven wat de netto vloeroppervlak is per wooneenheid, alsook de grootte van de buitenruimtes, dit zowel grafisch als cijfermatig
  • Van elke verdieping worden plannen aangeleverd die eenduidig aangeven wat de groene oppervlakte is, dit zowel grafisch als cijfermatig. Hierbij wordt ook de kwaliteit van de groenruimte aangegeven (extensief, intensief, volle grond, …). Via tekening worden eveneens de bestaande waardevolle bomen in kaart gebracht. Dit zijn de bomen met een omtrek groter dan 30cm op 1m hoogte. Deze bomen worden ook met correcte kruintekening weergegeven op de aanzichten, plannen en snedes. Deze bomen (met benaming) worden in kaart gebracht in een zone van 25m rondom het betrokken terrein.
  • op de begane grond wordt via een plan eenduidig de bebouwde oppervlakte weergegeven.
  • een aparte tekening toont aan hoe de minimale parkeereisen worden behaald, via grafische weergave van het aantal, de grootte en de aard van parkeerplaatsen. Met de aard denken we aan: privaat, publiek en deelvoertuig, dit zowel voor wagens als (bak)fietsen.
  • via tabelweergave wordt gedetailleerd (van wooneenheid tot projectniveau) de berekening van parameters zoals V, B, T weergegeven.
  • mobiliteitsstudie die de impact aantoont van het project op de wijde omgeving 
  • grafische en gedetailleerde weergave en toelichting over de veiligheidsmaatregelen voor zwakke weggebruikers in en rond het project.

Dit zijn geen nieuwe eisen die opgelegd worden aan projecten. Hiermee eisen we als gemeentebestuur dat elk project grafisch en cijfermatig aantoont wat de precieze kenmerken van het project zijn. Deze richtlijnen zullen verder uitgewerkt worden met de bevoegde diensten en adviesraden.