 
        Ons beleid voor voetgangers
Op de gemeenteraad van maandag 20 oktober 2025 gaf PRO Hoeilaart aan constructief te willen samenwerken vanuit de oppositie voor een toekomst waarin verkeersveiligheid, leefbaarheid en duurzaamheid hand in hand gaan. We willen het verschil blijven maken voor de zachte weggebruiker: In de maand van de voetganger presenteren we ons doordacht voetgangersbeleid gebaseerd op een grondige, logische en pragmatische analyse van alle 160 straten in onze gemeente. Dit bouwt voort op de mobiliteitsvisie die door onze schepenen de vorige decennia werd uitgewerkt volgens het STOP-principe aan de hand van opgestelde knelpuntenlijst. Onze boodschap is helder: niet overal zijn voetpaden nodig, maar overal moet het veilig zijn.
De analyse van PRO Hoeilaart
We delen straten in volgens verkeersdrukte (van hoofdverbindingsweg tot autoluwe woonstraten), aanwezigheid van voetpaden, wegbreedte en snelheidsregime. Voor elke categorie bepalen we de meest logische, pragmatische en kostenefficiënte aanpak.
Categorie 1: Hoofdverbindingswegen & verbindingswegen: Degelijke voetpaden zijn hier essentieel. We focussen op onderhoud, veilige oversteekplaatsen en het wegwerken van missing links. Prioriteit: Ch. Melottestraat en Brusselsesteenweg (Ed. Vandervaerenstraat tot Ring 0) krijgen alsnog voetpaden.

Voorbeeld missing link: oversteekplaats Groenendaal – in de bocht is de kortste weg maar gevaarlijk oversteken. 100m na de bocht is er een zebrapad, maar dat is ver omlopen over onverhard voetpad. Ideaal komt er hier een zebrapad en degelijk voetpad tot aan het station.
Categorie 2: Verbindende ontsluitingswegen: Deze vormen de grootste uitdaging. In wijken zoals ’t Roth en de schoolomgeving proberen we samen met de gebruikers en inwoners een evenwicht te vinden. Voetpaden aanleggen of (sluip-)verkeer verminderen, zodat de publieke ruimte kan gedeeld worden. Missing links worden aangepakt, bijvoorbeeld in de Molenstraat richting Sloesveld.

Voorbeeld van een missing link in de Molenstraat, tussen wijk Sloesveld en de (toekomstige) trage wegen.
Categorie 3: Ontsluitingswegen: Hier kiezen we voor gedeelde ruimte en zone 30. Ontharden is hier een optie: verkeer wordt automatisch rustiger wanneer de straat minder als “verkeersader” oogt. Met klimaatstraten maken we bredere straten in wijken Tentrappen, Solheide en Pittoresk groener en leefbaarder – goed voor bewoners én klimaat.
Categorie 4: Woonstraten: Het grootste potentieel! Tientallen straten die nu nog zone 50 zijn, worden zone 30. Van Emile Vandenbroeckstraat tot Tulpenlaan – overal waar het karakter van woonstraat dit vraagt. Brede woonstraten zoals Booglaan, Europalaan en Sterrenlaan worden ook best versneld een klimaatstraat. Bij herinrichting denken we aan groene ontmoetingsplekken voor buurtbewoners met speelruimte voor kinderen, minimale verharding, maximale leefkwaliteit.
Algemene verbeteringen
- Fietsinfrastructuur uitbreiden zodat fietsers niet op voetpaden hoeven
- Voetpaden obstakelvrij houden door handhaving en slimme plaatsing straatmeubilair
- Zebrapaden in centrum verbeteren met tactiele elementen en goede zichtbaarheid
- Onderhoud structurele aanpak voorzien in het meerjarenplan
Samen met voetgangers
Goede oplossingen ontstaan in dialoog met wie de straten dagelijks gebruikt. Daarom organiseren we buurtgerichte infosessies bij herinrichtingsplannen, betrekken we kinderen via scholen, testen we tijdelijke inrichtingen uit en communiceren we transparant over planning en budgetten. Mobiliteit raakt iedereen – bewoners, schoolgaande kinderen, fietsers, voetgangers, handelaars en personen met beperkte mobiliteit – en daarom gaan we samen in overleg om tot gedragen oplossingen te komen.
En autogebruikers
Deze visie is niet tegen de auto, maar voor betere mobiliteit: minder korte autoritten zorgen voor vlotter verkeer op hoofdwegen, rustige woonstraten verhogen de woningwaarde, en slimme investeringen besparen kosten terwijl iedereen veiliger en aangenamer woont.
Drie pijlers
- Veilige infrastructuur waar nodig – degelijke voetpaden op drukke wegen
- Gedeelde ruimte waar mogelijk – zone 30 en rustiger verkeer in woonwijken
- Klimaatadaptatie – ontharden, vergroenen, leefbaarder maken
Niet overal voetpaden, maar overal veilig: door slim te kiezen waar infrastructuur nodig is en waar het verkeer zich moet aanpassen.
Deze visie vraagt om moed en overleg. Moed om afscheid te nemen van het idee dat elke straat een verkeersader moet zijn. Overleg om samen met bewoners, scholen, handelaars en andere belanghebbenden tot gedragen oplossingen te komen.
De volledige analyse en visie vind je hier